Tytöillä on hoitotakuun nimissä varmat päiväkotipaikat läheisessä päiväkodissa, mistä meillä on hyvät kokemukset. Meille tarjottiin vaihtoehtona perhepäivähoitoa, mutta myyntiprojekti ei lopulta tuottanut tulosta. Itse hoitaja oli varmaan hyvä ja taitava tyyppi, itseään hän ei valitettavasti osannut myydä.
Minä: Voisimmeko olla yhteydessä perheisiin, joiden lapsia hoidit aiemmin?
PPH: Varmaan joo, he eivät kyllä enää ole päivähoidon asiakkaita...
Häh!? Mitä väliä, kai niille voi soittaa, vaikka lapset olisivatkin menneet eskaan tai kouluun?
Minä: Missä olit töissä ennen kuin hoidit mainitun perheen lapsia?
PPH: Tuolla ulkopuolella...
Suomen ulkopuolella, kunnallisen päivähoidon ulkopuolella, Kuopion ulkopuolella, ulkoavaruudessa?
Minä: Mites työajan tasaus meneekään?
PPH: En oikeastaan tiedä, kun edelliset hoidettavat oli opettajien lapsia eikä sitä tarvittu.
Okei. Täytyypä kysyä johtajalta.
Minä: Niin mites se oli sen varahoidon kanssa?
Päiväkodin johtaja: Niin joo, sitähän ei syksystä eteenpäin järjestetä teiltä 600 m päässä olevassa päiväkodissa vaan 2 kilometrin päässä.
Kiitos, tämä olikin tässä.
Jos kaupat syntyy, on työkuvioissa tapana ilmoitella vastapuolelle mahdollisista viivästyksistä. Kuten kerroin, käytin erään ompelijan palveluita vähän aikaa sitten.
Ompelija: Tule torstaina hakemaan. [On maanantai.]
Minä: Hei, tulin hakemaan hameita. [On torstai]
Huomaan puretut hameeni pöydällä enkä ylläty vastauksesta:
Ompelija: Tule maanantaina hakemaan.
Jätin vähän pelivaraa.
Minä: Kiitos näkemiin! [On keskiviikko]
Ompelija on ulkomaalaistaustainen, ehkä kieli- ja kulttuurimuurin vuoksi ei tullut ilmoitettua viivästyksestä. Vartin ylimääräinen lenkki työmatkalla ei maailmaa kaatanut, ärsytti kuitenkin. Yksi puhelinsoitto tai tekstari olisi riittänyt.
Jos ei ole tavaroiden ostaminen aina helppoa, niin välillä palvelupuolellakin on vaikeuksia - sekä myymisessä että ostamisessa.
Kuva täältä |
Mahtava postaus :D Totuus ja perhepäivähoitaja ovat tuolla ulkona.
VastaaPoistaNostan muuten hattua myyntihommien hanskaamisesta. Mä oon aikoinani vaihtanut firmaa siksi, että asiantuntijan (=itseni) suorittaman työn myyminen oli minusta jotenkin perin kiusallista. Jätin sen mieluummin ihmisille, jotka eivät kärsineet huijarisyndroomasta.
En minäkään ole täysin sinut myymisen kanssa. Olen itse painiskellut niin pitkään toteutuspään asioiden kanssa, että tuntuu pahalta laittaa tarjouksiin sellaisia työmääräarvioita ja hintoja, jotka ovat myyviä, vaan eivät välttämättä realistisia. Kummallista tasapainottelua koko homma...
PoistaLoppukaneetti oli niin hyvä :D!
VastaaPoistaHyvä teksti muutoinkin, monta kärpästä yhdellä postauksella, niin sanoakseni!
Kiitos! :)
Poistaälyttömän hyvä postaus..kiitos tästä!
VastaaPoistaKiitos! Tämä pyöri pitkään luonnoksissa, ja mietin, että onko tässä nyt taaskaan mitään pointtia. Kiva jos tykkäsitte! :)
PoistaTaitaa olla pph:lle niin paljon tunkua, ettei tarvitse miettiä itsensä myymistä :D
VastaaPoistaOnhan tuo eräänlainen työhaastattelu samalla, niin luulisi hiukan edes yrittävän.
Niin se varmaan on, hoitajat ei kovin usein joudu itseään minnekään tai kenellekään myymään, kun virkasuhde kertaalleen on solmittu?
PoistaMainiosti kirjoitettu postaus! :) Paras vastaus oli tuo "tuolla ulkopuolella", "out there", hihhii...
VastaaPoistaItse olen törmännyt varsinkin julkisen puolen palveluissa samaan, lääkäreillä ja terapeuteilla lasten kanssa jonkin verran ravanneena. Toivoisin pientä jos ei nyt myynti- niin edes asiakaspalveluhenkisyyttä joiltain tahoilta... :)
Itse olen työssä, jossa minun pitäisi myydä palveluitani ja tehdä itseni tarpeelliseksi organisaation sisällä, minusta aika hankalaa sekin. :/
Ehkä julkisella puolella ei olla totuttu myymisen mentaliteettiin, ajatellaan vaan, että hoidetaan tätä omaa tonttia niin kuin ennenkin?
PoistaOman panoksensa myyminen on usein vaikeeta. Pitäs kehua itseään, vaikkei oikein osaisi, ja vaikka mitä! Tsemppiä siihen! :) Perusta firman sisäinen blogi ja kirjoita sun osaamiseen liittyvistä jutuista ja pohjusta omaa asemaasi asiantuntijana. Bloggaus ainakin sujuu sulta kadehdittavan hyvin! :)
Hihhih, kuinkas sattuikaan, minulla on syksyksi suunnitteilla firman sisäinen blogi JA asiakkaille suunnattu blogi... ;)
PoistaMahtavaa! Lycka till!
PoistaMulla tuli myös kyllä X-files fiilikset, et missäs se on ollut töissä ;D Jos sillä on ollut niin salaiset sopimukset ettei niistä voi kertoa :D :D
VastaaPoistaEhkä hän olikin salainen agentti?!?!
PoistaJuu ei varmaan tee mieli laittaa lapsia tuolle pph:lle. Meitä on niin kovin moneen lähtöön. Huomattu O!
VastaaPoistaNiinpä. Ja itsensä myyminen on oikeasti vaikeaa, kaikki ei varmaan osaa ajatella asioita niin, että missä yhteydessä pitäisi mitäkin asioita olla kertomassa. Tietenkään pph ei saa levitellä hoitolastensa asioita ulkopuolisille, mutta tässä yhteydessä vanhempien nimet varmaan olisi voinut julkistaa.
PoistaAivan pakko kertoa nyt kun sopiva yhteys tuli, että olin markkinoimassa mun työjuttua markkinoilla viikko sitten. Myin vahingossa itseni: työnantajaan oli otettu yhteyttä, että kuka se ihana blondi oli, tässä nimi ja numero, pyytäkää sitä soittamaan. Iiiiks! Niiiiiiiiin repesin!!!!!!! Myähhähhä! First time ever-mulle. En ole sitä markkinoiden kuuminta kamaa todellakaan. :D
PoistaNo mutta. Itsensä myyminen voi olla tosi vaikeaa ja mulla se vähän niinkuns on taas edessä projektin päättyessä. Mutta jospa sitä miettii asian taas siten, että mitä hyötyä asiakkaille olis mun tarjoamasta palvelusta. Huokauksia.
Yksi parhaista myyntivalteista on hyvin tehty työ, hyvä ihana blondi!!! :)
PoistaMulla on niin hyvä mieli, kun kerrankin sain hyvää palvelua. Etsin yhtä poistunutta valaisinmallia, jota maahantuojalla ei enää ollut, mutta he muistelivat nähneensä yhden mallikappaleen Hämeenlinnassa. Puhelu Valohämeeseen, sovittiin toimituksesta ja maksusta ja pari päivää myöhemmin valaisin oli meillä. Onneksi jotkut vielä muistavat mitä asiakaspalvelu on, toivoa on vielä! :)
VastaaPoistaJoo, epämääräisten kokemusten jälkeen osaa taas arvostaa hyvää palvelua!
PoistaNe pitää vähintäänkin kaivaa esille ne vanhat asiakkaat, onkohan se ikä varsinainen syy, miksi ei nyk. asiakkaita. Voi itku, mikä tyyppi.
VastaaPoistaVarahoito ratkaisi asian päiväkodin hyväksi. Olisihan noihin vastaukset varmaan saanut, jos olisi jaksanut hiillostaa, mutta tuli semmoinen olo, että ei jaksa käynnistää kolmannen asteen kuulustelua, kun ei juttu tunnu luistavan. :/
PoistaTuli vain mieleen, että saisikohan se hoitaja oikeasti kertoakaan entisten hoitolasten/vanhempien nimiä. Ainakaan koulussa opettaja ei saa esitellä esim. vanhempainillassa luokan nimilistaa. Kuulostaa tyhmältä, mutta niin se on.
VastaaPoistaVoi ollakin näin. Ehkä yhteystietojen vaihtaminen olisi mennyt niin päin, että esim. päiväkodin johtaja olisi soittanut entiselle perheelle ja pyytänyt heitä olemaan yhteydessä meihin.
Poista