26.6.2013

Bloggaamisen lieveilmiöistä, osa 1

Olen julkaissut blogissani viime aikoina kaupallisesti värittyneitä juttuja, erityisesti lukijailtaan liittyen. Samaan aikaan monissa blogeissa on ruodittu blogien ja mainonnan ohjeistusehdotusta. Itse kannatan lämpimästi ehdotuksen mukaista kytkentöjen ilmoittamista.

Koska olen sinisilmäinen (kielikuva, oikeasti silmäni ovat epämääräisen keltaruskeat) ja yksinkertainen (kirjaimellisesti), minun on ollut vaikea ymmärtää, miksi bloggaaja ei voisi kertoa, että on saanut tuotteen ilmaiseksi tai alennuksella. Vielä pöllömmältä tuntuu, että tuotteen markkinoija ehdottaisi, että bloggaaja kehuisi asiaa x muina naisina mainitsematta yhteistyökuvioista halaistua sanaa. Taustalla lienee ajatus, että ostettu tai sponsoroitu mielipide ei ole yhtä arvokas kuin omilla rahoilla ostetusta tuotteesta kertominen.

Jos itse ajattelen Make Up Storea hehkuttavaa postaustani, niin olisin kirjoittanut aiheesta vaikka en olisi saanut muutamaa ilmaista tuotetta, koska palvelu oli todella asiantuntevaa ja ystävällistä, ja koin itse saaneeni siitä käynnistä paljon. Jos kokemus olisi ollut huono, en olisi kirjoittanut yhtään mitään tuotelahjoista huolimatta.

Ilmaisista meikeistä päästäänkin palkkaan, mistä Noora kirjoitti. Kun itse en bloggaa työkseni eikä neuvotteluvalttina ole blogin suurta suosiota*, tuntuisi erittäin oudolta lähteä pyytämään rahaa tuotteeseen tai palveluun liittyvästä kirjoituksesta. Jos kukaan ei niin tee, on työkseen bloggaavilla entistäkin vaikeampaa saada työstään palkkaa, kun maan tavaksi on muodostunut alekupongit tai ilmaisnäytteet bloginäkyvyyttä vastaan. Ripsarilla ei kukaan perhettään ruoki. Fiksut ihmiset ovat ilahduttavasti osanneet kääntää tämän toiminnaksi, joka toivottavasti hyödyttää kaikkia osapuolia. Respect!

Omissa postauksissani on jatkossakin tulossa maininta, jos aiheeseen liittyy jonkinlaista yhteistyö- tai lahjaviritelmää. Oli sellaista tai ei - kerron blogissani jutuista, jotka ovat minua ilahduttaneet ja joita voin suositella.

Kuvat räpsi kämäkännykälläni tänä aamuna meidän 3 vee! Pian suosittelen häntä valokuvaajaksi perhejuhliin.

* Haluan kuitenkin korostaa, että määrää huomattavasti tärkeämpänä blogini lukijoissa painottuu laatu. Kiitos kun olette lukemassa ja kommentoimassa!

12 kommenttia:

  1. uhhhuhhuh, huokaisu tuollee ohjeelle, jonka olemassa olosta mulla ei ollut hajuakaan. Kävin pintapuolisesti selaamassa sen läpi ja täytyy varmaan lukaista ajatuksen kanssa uudestaan joskus.
    Tosin eipä noita yhteistyökumppaneitakaan ole niin kertynyt, että ehkäpä mä saan noudattaa lähes villin lännen meininkiä?

    Mun mielestä sponssi asioista on reilua mainita, mutta ei sitä alleviivata tarvitse. Ei mun mielestä ole tarpeen jakaa tietoa mikä tuote tuli täysin ilmaisena, mikä osittain tai saiko tästä nyt rahaa vai näytteitä palkkioksi. Ei ne firmatkaan paljasta raaka-aine hankintojensa hintoja, tuotantokustannuksiaan yms. Miksi bloggarin pitäisi olla kaikessa 100% avoin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse ajattelen, että miksi ei voisi olla avoin. En tiedä onko ohjeluonnos vaikuttanut bloggareiden käyttäytymiseen vai olenko itse alkanut lukea blogeja sillä silmällä, mutta ei mua haittaa ollenkaan yhden virkkeen tai lauseen kommentti siitä, mistä arvioitavat / kuvattavat tuotteet ovat peräisin. En ole jättänyt lukematta yhtään postausta sen takia, että siinä käsitellään lahjaksi saatuja tuotteita.

      Rahapalkan suuruudesta en kylläkään ole kiinnostunut, enkä ole omaa palkkaani omasta päivätyöstä täällä julkaisemaan. :)

      Poista
  2. Mun mielestä sponssista on hyvä mainita, mutta ei sitä tartte elämää enempää alleviivata. Se on enemmän blogin ja bloggaajan oma häpee, jos alkaa huudattaa jotain tuotetta ihan vaan halpana mainoksena, ja yleensä se laatu kärsii siitä jatkuvasta tavaratulvasta. Tietty näin sanoo katkera bloggaaja, koska mulle kyllä kelpais yhteistyökuviot, oon vaan silleen avuton etten tiedä yhtään miten siinä hommassa toimitaan. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei siitä tosiaan tartte numeroa tehdä, lyhyt kommentti riittää.

      Vaikka olen ajatellut, että esim. Buzzador-hommissa minä ja muutkin olisivat objektiivisia, kun konseptissakin puhutaan "rehellisen mielipiteen jakamisesta", niin niissä jutuissa keskimäärin on kritiikki hyvin vähäistä tahi olematonta.

      Pitää toimia silleen, että pyytää. Eikös se tuottanut loistavia tuloksia, kun viimeksi tästä keskusteltiin ja kävit toimimassa? :)

      Poista
  3. No vitsi, olis kyllä kiva saada bloggaamisesta palkkaa :D Mutta mä edelleen arastelen noiden mainosjuttujen kanssa, ja myöskin tuntuisi itelle vaivaannuttavalta lähteä tinkaamaan jotain parempaa diiliä, jos esim. saan jotain arvottavaksi blogissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kun vain Suomen Blogimedialle ehdottamaan yhteistyötä! :)

      Vaikka tuntuisi oudolta olla joka välissä pyytämässä lisää kamaa tai rahaa, niin luulen, että firmat käyttää reippaasti hyväkseen bloggareiden auliutta mainostaa heidän tuotteitaan ilmaiseksi. Blogit on voimakkaita mainosmedioita. Itse katson tosi vähän telkkaria ja lehtiäkin luen harvoin. Varsinkin lastenvaatteisiin liittyviä trendejä tai uutuuksia luen käytännössä ainoastaan blogeista.

      Eihän painotalot paina firmojen mainoksia ilmaiseksi tai Itella kanna niitä kotiin ilman postimaksua. Miksi blogimainonnan pitäisi olla yritykselle täysin ilmaista?

      Poista
  4. Mä liityin sinisilmäisten joukkoon tossa asiassa (kaiken lisäksi mulla on oikeastikin siniset silmät). Mä en blogissani mitään kummemmin mainosta, saati sitten tee yhteistyötä, mutta jos jostain asiasta/palvelusta/esineestä kerron, niin koen suurta tarvetta alleviivata sitä, että kerron omasta tahdostani, enkä todellakaan mainosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä näkee kyllä paljon (ks. myös yllä), että kovasti korostetaan sitä, että kerroin vain oikeasti itseäni miellyttävistä jutuista.

      En tiedä minkä verran on blogeja, joissa hehkuteltaisiin sumeilematta mitä vaan juttuja, mitä ilmaiseksi sattuu saamaan? En usko että se olisi lukijoita kiinnostava strategia.

      Poista
  5. Mulle riittää, että sivulauseessa mainitaan kytkyistä suurinpiirtein. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, ei sitä tartte lähteä rautalangasta vääntämään ja suurta numeroa tekemään. Pieni maininta riittää.

      Poista
  6. Mun mielestä sun blogissa sponssijutuista on mainittu oikein selkeästi ja ihan hyvin ne tänne blogiin sopivat. Jos joku aihe tai tuote ei kiinnosta, niin sen voi toki jättää lukematta, mutta samahan pätee muihinkin aiheisiin. Ihan hyviä nuo ohjeistukset (kai?), mutta minun mielestä maalaisjärkikin riittää jo aika pitkälle. Olen sitä paitsi kuvitellut, että jo nyt blogiyhteistyöstä mainitaan avoimesti. Näin ainakin niissä blogeissa, joita itse seuraan. Ja pikemminkin jos yhteistyötä ei ole taustalla, mainitaan tästä heti kirjoituksen alussa, että ihan pyyteettömästi ollaan asialla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä pointti: ei ole pakko lukea, jos ei halua.

      Mä olen muutamaankin otteeseen miettinyt joidenkin kirjoitusten kohdalla, että minkälaisia yhteistyökuvioita taustalla on, mutta enemmän ja enemmän näkee sitä, että kerrotaan "kenen rahoilla" joku käsiteltävnä oleva asia on hankittu.

      Poista

Mitäpä tuumit? Kerro kernaasti.